Dels 55.003.108 euros que la Paeria ha gastat en 9 anys en el servei d’autobusos, 9.407.271 no estaven inicialment pressupostats. Les xifres a les quals el Comú de Lleida ha tingut accés (del 2007 al 2015) evidencien una gestió deficient, amb un decalatge superior al milió d’euros anual entre el que es pressuposta i el que s’acaba gastant.
Sense anar més lluny, el 2015 es va tancar amb un diferencial de 888.626 euros entre el que s’havia pressupostat i la despesa real, mentre que un any abans el diferencial havia estat de 837.474 euros reclamats per l’empresa concessionària a la Paeria com va fer públic el Comú. Res ha millorat, ben al contrari, al 2015 fins i tot ha augmentat la diferència entre el que es va pressupostar (6.750.000 euros) i la despesa real de la Paeria (7.638.626 euros).
L’ensorrament dels ingressos per bitllets combinat amb el desgavell en la gestió i en les remodelacions fa que el cost del servei d’autobusos a Lleida arribi al seu nivell més alt en tots els anys de la concessió de Moventis, situant-se en 7.638.626 euros al 2015. Paguem més i patim, de nou, una planificació deficient i un servei que, amb la mateixa inversió, podria millorar substancialment si es tenen en consideració les mesures que hem proposat per el pla de mobilitat. Una proposta de millora del servei sense cap cost afegit i de forma immediata per augmentar el nombre d’usuaris de pagament, un augment que també se sustenta en una reducció del preu del bitllet a 1 euro. “Hem fet arribar aquesta proposta com a document de treball dins el pla de mobilitat, alhora que l’hem compartit participant a la setmana de la mobilitat sostenible”, explica el regidor del Comú Carlos González.
El gràfic fet pel Comú evidencia la diferència entre el que pressuposta la Paeria i el que s’acaba gastant realment:
(Dades extretes de diverses fonts: plec de condicions, comissions seguiment servei, ATM, liquidacions, actes junta govern local i pressupost municipal).
Els autobusos de Lleida van perdre entre 2012 i 2015 1,7 milions de viatges, una baixada que va portar l’equip de govern a emprendre 2 grans modificacions en les línies d’autobusos de Lleida (2013 i 2014). El resultat és que han continuat caient els usuaris de pagament, i només l’increment desmesurat d’usuaris que viatgen gratuïtament (un 48%) ha permès maquillar el nombre d’usuaris globals en un servei que s’encareix i ja ens costa 7,6 milions. “No només volem ajustar la despesa sinó millorar un servei que entenem que, amb el cost actual, pot aportar molt més a la ciutadania” valora González.
Considerem que cal posar fil a l’agulla per millorar el servei, i que cal fer-ho amb urgència. Convé recordar que la renovació de la concessió aprovada amb abstencions de CIU i PP al 2012 s’extén fins al 2022 amb una pròrroga de 5 anys més. Com hem evidenciat en altres concessions (radars, aigua,…) la part perjudicada d’aquesta pèssima gestió és la ciutadania. El Comú demana que l’equip de govern consideri les propostes que hem formulat des de l’agrupació d’electors perquè el servei de bus respongui als interessos de la ciutadania i perquè la seua deficient gestió deixi de suposar una xacra econòmica.
Proposta del Comú per a millorar el servei d’autobusos sense cap cost afegit