Aquest 22 de setembre, se celebra el Dia Mundial Sense Cotxes, però a Lleida la jornada ha passat del tot desapercebuda, amb els mateixos nivells de trànsit i sense cap acció per part de l’Ajuntament.
Davant d’aquesta situació, el comúdelleida ha denunciat la manca d’impuls polític en matèria de mobilitat sostenible i ha reclamat que es posin en marxa actuacions valentes que permetin reduir la dependència del vehicle privat. El grup municipal ha subratllat que reduir l’ús del cotxe només serà possible si la ciutadania disposa d’alternatives reals i eficients de transport públic.
En aquest sentit, ha posat de manifest les mancances actuals del servei d’autobusos urbans i la necessitat urgent de millorar-lo per convertir-lo en una opció atractiva per a tothom. La regidora del comúdelleida, Laura Bergés, ha recordat que aquest mateix mes l’Ajuntament ha sortit oficialment del pla de sanejament financer, una situació que havia estat la raó principal per descartar la municipalització del servei, ja que es considerava que impedia fer un encàrrec de gestió a l’EMAU i que llastrava la capacitat inversora de l’Ajuntament.
“Ara aquest impediment ha desaparegut, i ja no hi ha excusa per descartar la gestió pública dels autobusos. De fet, els estudis elaborats mostren que la municipalització via EMAU suposaria un estalvi d’entre 1,5 i 2 milions d’euros anuals, recursos que podrien destinar-se a ampliar i millorar el servei en benefici de tothom”, ha explicat Bergés. Seguint amb aquesta línia, el grup considera que la millora del transport públic ha d’anar acompanyat d’altres actuacions urbanes que permetin avançar cap a una ciutat menys contaminada i més amable per als vianants.
En aquest sentit, Bergés ha defensat la necessitat de desplegar amb decisió la Ciutat 30, d’aprovar i aplicar la Xarxa Bàsica de Vianants i el Pla Camina, així com posar en marxa un pla de recuperació de les concessions dels pàrquings municipals, que faciliti la coherència i l’optimització de l’oferta d’aparcament regulat. Durant el període de transició, es proposa pactar amb les concessionàries la implementació de mesures incloses en l’encàrrec de servei públic, ampliar i senyalitzar els espais d’aparcament dissuasori per ubicar-hi els vehicles retirats del casc urbà, i establir tarifes que incentivin l’ús del transport públic.
“El Dia Mundial Sense Cotxes ens recorda que la mobilitat no és només una qüestió de trànsit, sinó sobretot un tema de salut ambiental i de contaminació. A Lleida, però, no s’ha fet res per visibilitzar-ho ni per avançar en alternatives al cotxe”, ha remarcat la regidora.





