Uns pressupostos irreals i electoralistes

Posted on Posted in Notícies.

El Comú presenta una reclamació als pressupostos perquè presenten greus deficiències en el procediment legal i en les previsions que estableixen

Com és habitual a l’Ajuntament de Lleida, els pressupostos de la Paeria s’aprovaran sense problema tot i que presenten greus deficiències, tant en el procediment legal, com en la versemblança de les previsions i en les prioritats de despesa i ingrés. A les maneres de treballar del govern municipal, poc escrupoloses amb els procediments legals, s’hi suma enguany un horitzó electoral que ha dut a una proposta de pressupostos amb promeses populistes que es cobreixen amb unes previsions d’ingressos irreals.

Una previsió d’ingressos enganyosa, o el conte de la lletera

Tot i que l’alcalde ha quadrat els pressupostos anunciant despesa social, regals d’abonaments de bus, bonificacions als bons conductors i congelació de taxes i preus públics, una mirada acurada als pressupostos del 2015 i a les dades d’execució real de les previsions d’anys anteriors, fa pensar que no hi haurà prou diners per tot el que s’anuncia. Si bé la previsió d’ingrés està només un 1,9% per sobre del pressupost de l’any passat, l’increment pot rondar el 8% si el comparem amb les dades reals d’execució pressupostària, és a dir, amb els ingressos reals de l’ajuntament al 2014 (calculats a partir dels drets executats fins al novembre, més una previsió dels ingressos del darrer mes).
El propi informe de l’interventor municipal, que s’inclou a l’expedient d’aprovació del pressupost, indica com en diverses partides es preveu un increment dels ingressos molt per sobre de la realitat d’anys anteriors, sense que es justifiquin actuacions en correspondència per aconseguir aquesta millora dels ingressos.

El propi informe de l’interventor municipal, que s’inclou a l’expedient d’aprovació del pressupost, indica com en diverses partides es preveu un increment dels ingressos molt per sobre de la realitat d’anys anteriors, sense que es justifiquin actuacions en correspondència per aconseguir aquesta millora dels ingressos.

En aquesta línia, al 2012 i 2013, l’ajuntament tenia pendents de cobrar 19,4 i 17,2 milions d’euros, respectivament, en concepte d’impostos, taxes i preus públics, xifres que mostren que la pressió fiscal a Lleida està per sobre de la capacitat fiscal real dels ciutadans, que no aconsegueixen mai pagar tot el que l’Ajuntament havia previst. Però en el pressupost de 2015 es continuen fent previsions d’ingrés comptant que, aquest any sí, l’encertaran, i no quedarà res pendent de cobrar.
El Paer ha anunciat que no pujaran les taxes municipals, però al mateix temps presenta uns pressupostos que preveuen que els ingressos per taxes educatives augmentin al voltant del 15% en relació a les que s’hauran cobrat al 2014: en l’apartat d’escoles bressol, l’increment serà proper al 10%, a l’Escola de Música podria superar el 25%, i la previsió d’ingrés per taxes de la Universitat Popular gairebé multiplica per quatre el que es va cobrar al 2014.
El mateix passa amb els ingressos per preus d’activitats esportives, per taxes d’obres i d’expedició de documents, o per multes, partides on la previsió supera en molt el que es va ingressar l’any anterior. Així per exemple, el 2014, l’Ajuntament va posar multes de circulació per valor d’uns 3 milions d’euros, i al 2015 preveu ingressar-ne 4,7 milions, un 50% més. Tot i que al mateix temps, i segons el contracte de privatització dels radars, part dels ingressos que s’han obtingut de les multes –descomptat el que es queda Arnó-, s’ha de destinar a millores en la seguretat vial i en la formació dels conductors cosa que, lògicament, hauria de contribuir a disminuir el nombre d’infraccions, i de multes.

el Paer compta amb uns ingressos que any rere any la realitat s’entesta a demostrar que no es poden obtenir

Tampoc no sembla realista que després d’almenys tres anys anotant una previsió d’ingrés de 4 milions per venda de solars, i de tres anys executant realment uns ingressos que no arribaven a una quarta part del pressupostat, per al 2015 es torni a confiar en obtenir aquests 4 milions per finançar les inversions que apareixen al pressupost de despesa.
És a dir, que el Paer compta amb uns ingressos que any rere any la realitat s’entesta a demostrar que no es poden obtenir. Cosa que, o bé comprometrà la capacitat de l’ajuntament de fer front a les necessitats de la gent de Lleida, malgrat les seves promeses; o bé comprometrà la ja delicada situació financera de l’Ajuntament, amb un deute que a final de 2013 arribava ja als 178 milions d’euros , entre la Paeria, l’EMU i el Centre de Negocis i Convencions de la Llotja (darreres dades publicades per l’Ajuntament). O totes dues coses alhora.

Una tramitació incorrecta que lesiona drets ciutadans

Tal com ja vam denunciar des del comudelleida i altres col·lectius en el tràmit d’aprovació inicial, el procediment seguit per aprovar els pressupostos ha incomplert el calendari previst per la llei i, de fet, s’acabaran aprovant ja entrat l’any 2015, és a dir, més tard del moment en què haurien d’entrar en vigència. El que sembla una errada formal, que es minimitza des de l’Ajuntament i que s’ha repetit en els darrers tres anys, constitueix de fet un incompliment de la llei que afecta als drets dels ciutadans. A més de reflectir la repetida deixadesa en l’exercici de les funcions, el retard en tot el procediment limita les capacitats de fiscalització, control i rectificació per part de les instàncies municipals responsables del procés (intervenció de comptes, grups polítics del Ple), i de totes les persones interessades en el procés, i menyscaba per tant els drets fonamentals a la informació i la participació per part de la ciutadania.
Tot i gaudir d’una majoria absoluta i d’una llarga experiència de govern, que li permetria fer les coses bé i tranquil·lament, el govern del PSC any rere any presenta els pressupostos dels organismes i empreses municipals més tard del 15 de setembre, que es la data màxima prevista per la Llei. També presenta tard els pressupostos per a l’aprovació inicial, que s’hauria de fer abans del 15 d’octubre i a Lleida s’acostuma a fer poc abans de les vacances de Nadal, i sempre després que el Paer hagi anat anunciant les mesures més llamineres. Deixant el període d’exposició pública del pressupost complert i d’al·legacions per a les dates de Nadal, un període que no facilita precisament la participació popular. I finalment, el pressupost s’aprova ja entrat l’any en què hauria d’estar vigent, contravenint també clarament el que estipula la llei.
L’ajuntament no compleix, tampoc, amb l’exigència legal d’incloure en els pressupostos un pla d’inversions i finançament a quatre anys, que permeti avaluar si s’estan complint els compromisos o com s’adeqüen a les noves circumstàncies.

Volem pressupostos ben fets que serveixin al bé comú

Per tots aquests motius, des del comudelleida presentem una reclamació al Ple de l’Ajuntament per a que no aprovi uns pressupostos que es poden considerar nuls de ple dret en tant que incompleixen requisits fonamentals com haver-se fet seguint el procediment legal i comptar amb una previsió d’ingressos realista que s’ajusti a les necessitats de finançament. Creiem que els pressupostos han de ser un instrument per al bon govern, i no una eina de maquillatge electoralista.

Per tots aquests motius, des del comudelleida presentem una reclamació al Ple de l’Ajuntament per a que no aprovi uns pressupostos que es poden considerar nuls de ple dret en tant que incompleixen requisits fonamentals com haver-se fet seguint el procediment legal i comptar amb una previsió d’ingressos realista que s’ajusti a les necessitats de finançament. Creiem que els pressupostos han de ser un instrument per al bon govern, i no una eina de maquillatge electoralista.

Et convidem a que tu també presentis la reclamació a títol individual per fer saber a l’alcalde i als grups de l’oposició que la ciutadania està atenta al seu treball i no s’empassa sense més procediments que són un nyap i promeses il·lusòries. Si no et pots desplaçar a l’OMAC, pots adreçar-te a la Paeria amb aquest senzill formulari.
Per tots aquests motius, i més, des del comudelleida impulsem una agrupació d’electors que pugui provocar un canvi en l’ajuntament de Lleida. Per poder fer pressupostos participatius, amb transparència i orientats al bé comú.
Et convidem a que et sumis i col·laboris amb aquesta iniciativa. Volem aconseguir 2.000 adhesions per tirar endavant i capgirar la Paeria entre totes.
comudelleida

Ajuda'ns a difondre
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest