Vianalitzar el Centre Històric i un paquet de mesures de pacificació del trànsit, entre les mesures de l’acord de mobilitat signat amb el govern

Posted on Posted in Ciutat capdavantera, Ciutat per viure, Comú de Lleida, Notícies, Paeria and tagged , , , , , , , , , , , .

La posada en marxa del pla per vianalitzar el Centre Històric; l’estudi per incorporar Príncep de Viana a la ZBE i fer-hi carrils bici i carril bus; un calendari de desenvolupament de les resolucions de la Paeria per vianalitzar el c/ Pi i Maragall i posar en marxa el projecte Metrominut; i criteris i calendari per al procés d’internalització del servei d’autobús i per a la revisió de les línies, són els aspectes més destacats de l’acord de mobilitat.

«La comunitat científica ens està exigint mesures ràpides i de gran abast per aturar el canvi climàtic, per això hem negociat aquest acord per accelerar i ampliar els canvis en la mobilitat a la ciutat, que també ens han de permetre reduir els elevats índexs de contaminació que tenim i que afecten la nostra salut» ha valorat el regidor del comúdelleida, Sergi Talamonte.

L’acord de mobilitat entre el comúdelleida i els grups de govern recull diverses mesures que el grup del comú fa temps que ve reclamant al govern i a les que ara es posa calendari i compromís d’execució. Es tracta de mesures que ja s’havien pactat quan el comú formava part del govern o que han estat aprovades per comissions informatives o pel Ple de la Paeria, però que fins ara la regidoria no havia desenvolupat. A més, s’hi afegeixen altres mesures per avançar en la pacificació del trànsit i la millora del transport públic.

Vianalitzacions i pacificació del trànsit al Centre Històric

L’acord inclou el compromís del govern de posar en marxa, en el termini d’un mes, del pla per vianalitzar el Centre Històric, mantenint el pas de vehicles d’emergència i serveis i del veïnat, d’acord amb la proposta presentada per la Plataforma Som Veïns. El govern es compromet a tenir enllestit, en el termini d’un mes, un itinerari per desenvolupar aquest procés i endegar les primeres accions necessàries.

El pla per a la pacificació i vianalització haurà d’incloure la licitació dels estudis de mobilitat pertinents, així com un procés participatiu en el Consell de Zona que permeti recollir les aportacions del veïnat del Centre Històric.

Més actuacions de pacificació del trànsit i foment de la mobilitat no contaminant

Amb aquest acord, el govern es compromet també incloure el carrer Príncep de Viana en l’estudi per definir la Zona de Baixes Emissions, preveient que sigui també una via de velocitat limitada a 30km/h que disposi de carril bici i carril bus. La pacificació de Príncep de Viana, una de les vies amb més contaminació de la ciutat, s’haurà de tenir en compte en el pla de mobilitat del projecte executiu de la nova estació d’autobusos, que haurà de preveure també espai per a aparcament de bicicletes i patinets i per a serveis de lloguer d’aquest tipus de vehicles.

La limitació de la velocitat a 30km/h en altres vies de la ciutat és una de les mesures que el comú havia pactat estant dintre de govern, però que no s’ha desenvolupat fins ara. Amb l’acord firmat ara, el govern es compromet a la reducció del límit de velocitat a 30km/h en totes les vies amb actuacions de pacificació finançades pels Fons Next Generation, que inclouen, entre d’altres, l’Av/ Prat de la Riba, la Rambla d’Aragó o el c/ Baró de Maials, on es millorarà la convivència en la calçada de cotxes, autobús, i bicicletes i patinets.

La vianalització del carrer Pi i Maragall, que va ser aprovada en comissió informativa al novembre de 2021, és una altra de les mesures a les que ara es posa calendari. La proposta haurà de tractar-se al Consell de Zona de cara a incorporar-la a la segona fase del projecte de Zona de Baixes Emissions finançat amb fons europeus.

Una altra de les mesures aprovades al novembre del 2021 i que finalment el govern es compromet a posar en marxa abans de l’estiu, és el projecte Metrominut. Es tracta d’un programa de sensibilització i promoció de la mobilitat no contaminant, que consta de cartelleria, senyalitzacions i una aplicació que indiquen els temps dels trajectes a peu per la ciutat i les opcions de mobilitat en transport públic i vehicles no contaminants. També per facilitar la mobilitat a peu, es revisaran els temps semafòrics per augmentar el temps de pas dels vianants a les principals cruïlles de la ciutat.

Impuls del transport públic: autobús i tren

L’acord inclou també compromisos per accelerar el procés de millora i internalització del servei d’autobús. El govern es compromet a licitar els estudis d’eficiència, eficàcia i sostenibilitat del servei d’autobús tenint en compte els criteris que el comú ja havia reclamat: avaluar quina fórmula dona més flexibilitat i capacitat d’adaptació del servei als canvis de mobilitat que s’han d’anar produint, sense que això suposi costos extraordinaris per modificacions de contracte, i incloure clàusules socials i laborals en les obligacions de prestació del servei.

Per altra part, amb la signatura de l’acord, la regidoria de mobilitat es compromet a iniciar immediatament la revisió de les línies i freqüències del servei d’autobús, per tal de millorar-ne la utilitat i incrementar viatges i convertir l’autobús en veritable alternativa al cotxe per als desplaçaments en la ciutat.

Finalment, l’acord inclou també la reclamació a la Generalitat i l’Estat de la reinstauració del servei de tren entre Lleida i Binéfar, amb parades a Almacelles i Raimat. La connexió en tren amb Raimat s’ha d’acompanyar d’una reubicació de l’estació de Raimat per facilitar-hi l’accés.
Acord de Mobilitat format pdf: Acord de mobilitat.pdf

 

La notícia als mitjans:

La Paeria estudiarà que Prat de la Riba i rambla d’Aragó siguin zona 30

La Paeria estudia incorporar Príncep de Viana a la zona 30 i fer-hi carrils bici i bus

Ajuda'ns a difondre
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest