El grup municipal celebra que, finalment, el govern hagi decidit encarregar l’estudi de la xarxa d’autobusos urbans, però lamenta que aquesta decisió arribi amb dos anys de retard.
Segons el comúdelleida, aquest estudi s’hauria d’haver encarregat des del primer dia de mandat, i la seva tardança provoca la conseqüència directa d’una nova pròrroga d’un servei que fa anys que necessita millores urgents. A més, el comúdelleida ha subratllat que la situació actual fa que el govern del PSC sembli estar còmode amb les pròrrogues contínues del contracte amb Moventis, tot i la manifesta insuficiència del servei.
“Això frena una possible municipalització, que podria permetre millorar el servei i generar un estalvi per a l’ajuntament, com ja hem vist amb el servei de zona blava. En el cas del bus, l’estalvi podria ser molt més alt, atès que estem parlant d’un servei que té un cost d’uns 10 milions d’euros“, han indicat.
Mancances de l’encàrrec
El comúdelleida també ha criticat les mancances en l’encàrrec de l’estudi, que deixa fora aspectes importants, com les connexions amb centres de treball, polígons industrials, instal·lacions culturals i cíviques, així com la falta de consideració del trànsit privat a les zones on caldria potenciar el transport públic.
A més, el grup ha alertat sobre la manca de detall en la fórmula de gestió, ja que al plec s’especifica que l’empresa ha de definir l’estructura de costos i les condicions econòmiques i tarifàries en cas de gestió directa, però el comúdelleida considera que això hauria de quedar fixat de manera clara, independentment del model de gestió. “Sembla que el govern ja està apostant per la gestió indirecta…”, afegia Bergés.
Pròrroga assegurada fins al 2026
El termini d’execució de l’estudi és de 7 mesos, amb una data límit fins al 31 de març de 2026. Això implica que ens trobarem amb una nova pròrroga del servei actual, que seguirà vigent fins al final del mandat.
“La pròrroga de la concessió com a ‘possibilitat’, tal com anunciava la regidora de govern Cristina Morón, és gairebé una broma. No és possible, serà inevitable. El govern sabia perfectament que la concessió actual acabava en 2025 i ara encarreguen un estudi mig any abans de la data límit, quan qualsevol procés de licitació requereix temps, planificació i tramitació administrativa”, ha declarat Laura Bergés, regidora del Comúdelleida.
La regidora també ha destacat que aquest retard no només demostra una mala gestió, sinó que condemna a la ciutadania a una nova pròrroga d’un contracte de 2002, sense exigir millores substancials a l’actual concessionària. “Aquest encàrrec arriba massa tard. No entenem com ha estat necessari tant de temps per fer aquest encàrrec, que, al final, només confirma la necessitat d’un estudi del servei. Ja ho sabien des del primer dia de govern, fins i tot des de la primera pròrroga del contracte el 2012”, ha afegit Bergés.
Des del comúdelleida es demana al govern que actuï amb urgència per evitar que el servei de bus continuï sent una assignatura pendent, que hauria d’haver estat resolta fa anys. “El procés hauria de garantir que el servei sigui gestionat directament per l’EMAU, una opció que considerem la millor tant des del punt de vista de la qualitat del servei com des del cost per a l’ajuntament i la ciutadania. La gestió privada ha demostrat que resulta més cara i no millora ni la qualitat ni l’ús del transport públic“, ha conclòs Laura Bergés.





