El Comú de Lleida ha presentat aquest matí una moció pel ple de febrer la qual insta al govern municipal que es posicioni clarament per un rescat de la concessió de l’AP-2 des de Montblanc fins a Lleida. Pel regidor del Comú, Sergi Talamonte «és de sentit comú que el nostre ajuntament miri per l’interès de la ciutat i la seva connexió amb el seu port natural mitjançant una via àgil i segura». En aquest sentit, Talamonte destaca l’opció de desdoblar la N240 suposaria un «alt cost» que «a banda de l’impacte en el territori, trigaria quatre anys més, pel cap baix» i ha afegit que «el cost en vides humanes i l’alta sinistralitat de la N240, hauria de provocar accions contundents i senzilles com les que demanem».
Un estudi de les entitats Conca 22 i Ateneu Popular Garrguenc posa de manifest l’enorme estalvi econòmic que suposaria aprofitar l’AP-2. El rescat de la concessió, que finalitza el 2021, no supera els 85,5 milions, davant dels més de 300 que costaria una obra com el desdoblament. Talamonte ha criticat que «una concessió que havia de durar 25 anys ha acabat perllongant-se durant 48 anys sense cap actuació, ni millora, ni ampliació. I la Generalitat porta tres anys sense dur a terme el seu compromís d’alliberar determinats peatges»
El Comú de Lleida s’ha mostrat crític amb el fet que la concessionària de l’AP-2, Abertis, hagi triplicat durant l’any 2015 els seus beneficis, fins als 1.880 milions d’euros, convertint-se en l’empresa cotitzada catalana amb millors resultats, «dada que contrasta amb la falta de solució per al degoteig de víctimes mortals i accidentats de la N240, reivindicació legítima i justa del territori i els seus ciutadans i ciutadanes que es perllonga des de fa més de deu anys».
És per això que la moció busca que l’ajuntament de Lleida es posicioni en contra del desdoblament i a favor del rescat de l’AP-2. En aquest sentit, també s’insta en la moció a que la Paeria s’adhereixi a la Declaració de Montblanc així com a la Declaració de Borges per l’alliberament del tram entre Lleida i Montblanc; que es sumi a l’exigència d’una solució urgent, la immediata gratuïtat del peatge de l’autopista AP-2 entre Montblanc i Lleida i donar trasllat al Ministeri de Foment del ferm posicionament del l’Ajuntament de Lleida.
Per la seva part, el diputat d’En Comú Podem per Lleida, Jaume Moya, ha manifestat que la moció del Comú de Lleida, junt amb la PNL que la coalició va presentar al Congrés, és «de lògica amb l’escenari que se’ns presenta: una via infrautilitzada, amortitzada i una carretera secundària com és la N-240 amb un alta sinistralitat i amb un excés de trànsit». Moya ha afegit que hi ha molts motius per emprendre les diferents mesures que contemplen l’alliberament d’aquest tram: a nivell econòmic, per l’estalvi que suposa no construir el desdoblament; mediambiental «per l’impacte d’una obra faraònica en el territori i el món rural» i d’emergència «per les vides que hi ha en joc». És per això que Moya insta a les institucions a negociar amb Abertis pel rescat del tram, que la Generalitat es posicioni a favor d’aquesta demanda i, a la vegada, «que es dugui a terme un gest molt senzill: aixecar les barreres i que no hi hagi peatges entre Montblanc i Lleida»
La senadora per Catalunya Sí Que es Pot, Sara Vilà, qui també ha registrat una moció sobre l’AP-2 a la Cambra Alta de Madrid i ho ha promogut al Parlament de Catalunya, considera que ha d’haver-hi «una aposta clara del territori, inclosos tots els partits, perquè es posicionin en contra de construir una nova autovia i a favor del rescat». Per Vilà no té cap sentit «que alguns càrrecs polítics hagin oblidat que un dia van reclamar l’alliberament del peatge» i afegeix que «les entitats del territori i el sector agrari i ecologista ja alerten del que suposa una obra d’aquestes dimensions, per això demanem a les altres formacions que s’uneixin al nostre clam amb la mateixa força».
Moció Comú AP2