El Comú pregunta a Ros per què activa ara el radar mòbil i exigeix que tota la recaptació per multes vagi a seguretat vial

Posted on Posted in Notícies and tagged , , , .

El passat més de gener el Comú denunciava que la concessionària Arnó-Sice reclamava més de 2 milions d’euros a la Paeria després que Àngel Ros pugés el llindar de sancions a 65 km/h i ajornés més de 4 mesos la posada en funcionament dels radars. Nou mesos després, comprovem altre cop com radars i opacitat són sinònims a Lleida.

Dibuix de Carles Alberdi

Dibuix de Carles Alberdi

El radar mòbil, una màquina de generar ingressos, a punt d’entrar en escena

Llegim en un diari local que el radar mòbil està fent les últimes proves per posar-se en funcionament en uns dies. Com vam explicar al gener, aquest vehicle està al garatge de la Guàrdia Urbana des del 6 de maig de 2014, fa gairebé un any i mig. Com establia el Plec de condicions, Arnó-Sice va subministrar aquest vehicle i va reclamar a la Paeria 319.891 euros per compensar les sancions que ha deixat de cobrar l’empresa per la inactivitat del radar mòbil. Davant aquesta i altres reclamacions que sumaven 2,3 milions d’euros, el Comú va exigir respostes a l’alcalde de Lleida i el sr. Àngel Ros es va limitar a exposar les conclusions d’un “informe preliminar de concessions” on, segons l’alcalde, es desestimaven les reclamacions d’Arnó-Sice. Entre altres qüestions, li vam preguntar:

Quins seran els marges de tolerància després del primer any de funcionament? Hem d’entendre també que el radar mòbil que no està operatiu es posarà en funcionament després del mes de maig?

I en ple ens va respondre això (min 2:44)

“No sabem que deia la lletra petita del que el sr. Ros va plantejar als responsables d’Arnó per frenar la seua demanda de 2,3 milions d’euros. Però el fet que el principal instrument per posar multes de velocitat romangués aparcat abans de les eleccions i ara surti a multar, genera moltes i preocupants sospites” valora el regidor del Comú Sergi Talamonte.

Nou radar mòbil (imatge de SEGRE)

Nou radar mòbil (imatge de SEGRE)

Incompliments d’Arnó i la Paeria per invertir en la seguretat vial dels lleidatans

Malgrat l’opacitat que manté en la gestió dels radars l’equip de govern, hem conegut un grapat d’incompliments tant per part de l’empresa com de l’ajuntament. La Paeria, un cop descomptat el que paga a l’empresa, percep la resta, el 68,5% de cada sanció. Per a què han de servir aquests diners? El Plec del Contracte estableix que els ingressos de les sancions obtingudes per infraccions de la Llei de Trànsit s’han d’aplicar al finançament de la seguretat vial, prevenció d’accidents de trànsit i ajuda a les víctimes. No hem aconseguit que el sr. Àngel Ros ens documenti que els diners generats pels radars s’estan destinant i es destinaran a aquesta finalitat.
“Previsiblement l’equip de govern apel·larà a criteris tècnics vinculats a la seguretat vial com argument per posar en funcionament el radar mòbil. Una argumentació que resultaria del tot paradoxal si prové del mateix ajuntament que encara no ha invertit en seguretat vial el que recapta per multes, una obligació que, convé recordar, està establerta per llei i que consta explícitament al contracte”. Consulteu la Llei-18-2009 de trànsit: Llei transit obligació seguretat vial
El contracte també obligava a Arnó-Sice a fer unes inversions que no ens consta que s’estiguin complint, com per exemple la millora del sistema de control de trànsit, la inversió en connexions i comunicacions, la instal·lació de càmeres de control, els 4 guals elevats de vianants, el subministrament, per valor de més de 15.000 euros, d’etilòmetres, pda’s (per generar multes) i diferents elements de control, etc. Les obligacions queden recollides al contrate:
Taula inversions Arno-SICE

Ros no dóna cap explicació als grups de la Paeria sobre recaptació per radars i semàfors vermells

Durant la passada legislatura ens consta que l’equip de govern donava informació cada 3 mesos sobre els ingressos per multes de radar i per semàfor vermell, un compromís de mínims de transparència que no s’ha mantingut en l’actual legislatura, on els 6 grups de l’oposició no tenim cap informació al respecte. Exigim informació regular per poder fer la feina que ens ha encomanat la ciutadania, que no és altra que fiscalitzar l’acció de govern. L’estimació d’ingressos per a l’ajuntament, al setembre de 2014, superava els 650.000 euros, però malauradament, un any després no disposem de cap altra dada més actual, fet que torna a fer evident l’opacitat que caracteritza aquest equip de govern.
El Comú preguntarà sobre els ingressos per multes, la despesa en seguretat vial i la inversió prevista al 2016 per aquest concepte
Formularem en el proper ple 3 preguntes per resoldre algunes de les incògnites que s’amunteguen sobre la gestió dels radars i els semàfors vermells:

  1. Quin ha estat l’ingrés efectiu en multes per radar i semàfor vermell, tant per l’ajuntament com per a la concessionària, des de la seua posada en funcionament fins a l’actualitat?
  2. Quina ha estat la despesa en seguretat vial al 2015, tant per part de l’ajuntament com per part de la concessionària?
  3. L’ajuntament ha complert les obligacions d’inversió en seguretat vial establertes en el contracte de radars?
  4. Arnó ha complert les obligacions d’inversió en seguretat vial establertes en el contracte de radars?
  5. Quina és la inversió prevista per al 2016 en seguretat vial per part de l’ajuntament?

Ajuda'ns a difondre
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest