Davant l’anunci d’aprovació del nou conveni entre l’Ajuntament i Eurofund, des del comúdelleida denunciem que el govern està accelerant el desenvolupament del projecte comercial d’aquesta empresa mentre manté paralitzat el desenvolupament del Pla de l’Estació, i reiterem els nostres dubtes sobre els interessos econòmics que hi ha al voltant del projecte d’Eurofund.
«Des de l’inici del mandat el PSC ha accelerat la urbanització de Torre Salses i tota la tramitació vinculada al centre comercial, que ara continua a l’aprovació del conveni amb Eurofund, mentre que ha anat posant excuses diverses per mantenir paralitzat el desenvolupament del Pla de l’Estació», criticava la regidora del comúdelleida, Laura Bergés.
En aquest sentit, el comúdelleida destaca com només han passat 14 dies entre la proposta de conveni que Eurofund va fer arribar al govern el 9 de maig i l’aprovació del mateix per la Junta de Govern Local el 23 de maig. «Els informes jurídics i tècnics preceptius s’han fet en una setmana, mentre que en el cas del Pla de l’Estació, fa un any que des del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible es van sol·licitar unes modificacions en el planejament i l’ajuntament no ha fet res al respecte i ha anat posant excuses diverses per mantenir paralitzat el desenvolupament urbanístic del Pla de l’Estació», denunciava la Laura Bergés.
Des del comúdelleida es recorda que al ple de l’octubre del 2023, l’alcalde va afirmar que no es podia avançar en la tramitació del Pla de l’Estació perquè s’havia de revisar la valoració econòmica. Posteriorment, el que va dir és que faltava un informe de la Generalitat, un informe que feia un any que estava als calaixos de la Paeria i on s’indicava que l’Ajuntament havia de tramitar unes modificacions del planejament davant del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible.
Paral·lelament, el desembre del 2023,el PSC signava un acord pressupostari amb Junts per Catalunya on es comprometia a portar a aprovació inicial la modificació del pla de l’estació al mes març. «Però ja som al juny i veiem que ni s’ha completat la tramitació amb el Ministeri, ni s’han aportat noves valoracions econòmiques, ni, evidentment, s’ha complert l’acord pressupostari per portar la modificació del Pla de l’Estació al ple durant el primer trimestre de l’any», explicava la regidora.
Una operació econòmica qüestionable
Per altra part, des del comúdelleida es qüestiona la viabilitat real de l’operació Torre Salses a la vista de l’increment de costos que s’ha produït. En el conveni inicial entre Eurofund i l’Ajuntament que es va signar el 2018, la construcció dels vials vinculats al SUR 42 es va valorar en 2,6 milions i Eurofund es comprometia a pagar-ne 1,2 milions. En el conveni que s’ha aprovat ara la valoració dels vials puja fins als 6,5 milions d’euros i l’empresa es compromet a pagar el total, a més de 2,7 milions més en obres i serveis vinculats a la mobilitat a la zona. A això encara faltarà afegir-hi els costos de compra de la part de la finca que té l’ajuntament, que sortirà a la venda per més d’un milió d’euros, i els costos de construcció del centre comercial.
«Si l’alcalde tenia dubtes de les valoracions econòmiques del Pla de l’Estació, que es van fer tot just fa poc més d’un any, a nosaltres el que es genera estranyesa és que una empresa, amb vincles amb paradisos fiscals, estigui disposa a pagar més de 9,2 milions d’euros en càrregues urbanístiques, en lloc dels 1,2 milions inicials, més tot el cost d’adquisició de terrenys i construcció del centre comercial, quan no hi ha hagut cap modificació en l’aprofitament comercial que podrà obtenir», afegia Bergés.