El comúdelleida i ERC-AM impulsen una moció per millorar el servei d’autobús urbà amb la gestió directa de l’Ajuntament

Posted on Posted in Ciutat capdavantera, Ciutat democràtica, Ciutat per treballar, Ciutat per viure and tagged , , , , , .
moció

Els grups municipals d’ERC-AM i comúdelleida presentaran conjuntament al pròxim Ple Municipal una moció per iniciar el procés de modificació del servei municipal de transport urbà de viatges i avançar cap a la seva gestió directa.

Aquesta iniciativa sorgeix com a resposta a les necessitats ciutadanes detectades en diversos espais participatius i amb l’objectiu de garantir un servei més eficient i sostenible i adaptat a les necessitats actuals de la ciutat, amb un estalvi per a l’ajuntament que podria arribar al 1,5M€ anuals.

Un servei amb reptes pendents

Actualment, el transport urbà a Lleida es gestiona de manera indirecta a través d’una concessió que finalitza el 31 de desembre de 2025, després de diverses pròrrogues aprovades en els últims anys. “Aquest model de gestió ha evidenciat greus mancances que afecten directament la qualitat del servei i les necessitats de la ciutadania”, la Jordina Freixanet, portaveu d’ERC-AM.

Seguint amb aquesta línia, la regidora del comúdelleida, Laura Bergés ha posat èmfasi en els problemes recurrents assenyalats per la ciutat. “Falten freqüències, especialment en caps de setmana i en línies com la 6, la 7 o la 10, els temps d’espera són excessius i la informació als usuaris és insuficient, per la qual cosa trobem un servei de transport públic que no es troba a l’altura de les necessitats de mobilitat. Tot plegat, és urgent replantejar el servei i el model de gestió”.

Cap a un model de gestió directa

La moció proposa explorar la municipalització del servei a través de l’Empresa Municipal d’Agenda Urbana (EMAU), seguint el model d’èxit implementat en altres serveis com la zona blava, que ha generat un estalvi significatiu per a la ciutat. “Amb les dades dels propis informes que té l’ajuntament, estimem que la gestió a través de l’EMAU podria suposar un estalvi de prop 1,5M€ anuals, per al servei actual. Un estalvi que ens permetria ampliar el servei i millorar-ne la qualitat“, explicava Laura Bergés.

Jordina Freixament ha remarcat també els beneficis ambientals d’aquesta aposta. “En el context d’una Zona de Baixes Emissions i un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible recentment aprovats, el transport públic és essencial com a alternativa al vehicle privat, per avançar cap a una Lleida més verda, i sobretot més saludable”.

Reavaluació del servei i del seu model de gestió

Per tot plegat, els dos grups proposen en la moció que s’iniciïn de forma immediata els treballs per redefinir la xarxa de transport urbà, introduint les millores llargament reclamades per la ciutadania i adaptant-la als objectius del Pla de Mobilitat Sostenible i la Zona de Baixes Emissions.

També es reclama refer l’estudi d’eficiència i eficàcia dels models de gestió del servei, analitzant la gestió per part de l’EMAU. “En l’anterior estudi es va descartar la gestió a través de l’EMAU, perquè en aquell moment l’ajuntament estava sota un pla de sanejament financer. Ara ja no és així, i per tant l’EMAU té capacitat per assumir l’encàrrec de gestió, amb l’estalvi que suposaria per a l’Ajuntament“, explicava la regidora d’ERC-AM.

Els dos grups insten també a què el nou informe revisi alguns aspectes que no es van tenir en compte en l’anterior estudi. “L’Ajuntament va demanar a l’empresa que no valorés el benefici industrial que hi ha en la gestió privada, quan està clar que és una despesa, al voltant de mig milió d’euros, que ens podem estalviar amb la gestió pública” afegia Bergés.

Per altra part, l’estudi atribuïa unes despeses de personal més elevades a la gestió pública que a la privada, amb un sobrecost al voltant del milió d’euros, sense cap justificació. “És evident que la feina i les necessitats de personal són les mateixes en els dos models de gestió, o fins i tot majors en la gestió indirecta, ja que a part del personal necessari per prestar el servei, cal contemplar personal propi de l’ajuntament per fer el seguiment de la concessió, cosa que no es tenia en compte en l’estudi anterior“, defensava la portaveu Jordina.

Els dos grups municipals han recordat que aquesta proposta de millora i revisió del model de gestió dels autobusos compta amb un ampli suport de la ciutadana, ja que en l’audiència pública celebrada el passat octubre, la major part de les entitats, veïns i veïnes que hi van participar van expressar nombroses crítiques i van posar en evidència la insuficiència del servei, alhora que van apostar per una gestió directa, més eficient i transparent.

Ajuda'ns a difondre
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest