Es posa en marxa el procés de municipalització de la Zona Blava que va impulsar el comúdelleida

Posted on Posted in Ciutat valenta, Comú de Lleida, Notícies, Paeria and tagged , , , , .

El comúdelleida celebra que hagi sortit la licitació del servei d’assessorament i acompanyament a l’Ajuntament i a l’Empresa Municipal d’Urbanisme de Lleida preparar la municipalització de la zona blava i el servei de grua i dipòsit de vehicles. El comúdelleida va tenir un paper molt actiu per a posar en marxa aquesta municipalització quan estava a govern, davant les reticències de part dels socis que optaven per fer una nova licitació de gestió indirecta del servei al 2019.

La licitació del servei d’assessorament en la municipalització de la zona blava publicada ahir és fruit d’un debat i treballs previs impulsats des de l’EMU pel regidor del comúdelleida Sergi Talamonte. El contracte de gestió indirecta del servei amb EYSA estava en pròrroga des de 2016, després que el nou plec de clàusules elaborat pel govern anterior al 2018 fos recorregut al Tribunal de Contractes Públics. El nou govern, doncs, havia de decidir al 2019 si refeia el plec per obrir una nova licitació d’externalització del servei, o si optava per la remunicipalització.

En aquest moment, tot i que la municipalització de la zona blava figurava en el Pacte d’Entesa, part del govern optava per obrir una nova licitació, mantenint el model d’externalització. Per la seva part, el comúdelleida va exigir el compliment del Pacte d’Entesa, i des de l’EMU es va encomanar l’informe d’avaluació de l’eficiència i eficàcia dels diferents models de gestió, pas imprescindible per obrir la porta al procés de municipalització que es posa en marxa ara.

Avantatges de la municipalització

D’acord amb l’estudi realitzat, la municipalització del servei presenta diversos avantatges econòmics i de gestió. Per una part, ha de permetre ingressos directes per a les arques municipals, rebaixant el cost del servei per l’estalvi d’IVA i Impost de Societats en la gestió pública i l’estalvi del benefici industrial. D’altra banda, la gestió pública permet un major control del servei i una major proximitat i participació ciutadana en el seu seguiment.

La tendència creixent a la internalització d’aquest servei en els municipis catalans, que s’apunta en l’informe, també ha de permetre aprofitar la col·laboració dins el sector públic per accedir a la innovació tecnològica i el saber fer en el sector. Finalment, la municipalització del servei també presenta avantatges en el context de la necessària transformació del model de mobilitat a la ciutat, en tant que facilita una gestió més coherent de tot el que té a veure amb la mobilitat.

Convertir l’EMU en una empresa de serveis i urbanisme

El contracte que va sortir ahir a licitació preveu el suport a l’Ajuntament per preparar i tramitar l’expedient administratiu per a l’establiment dels serveis; la definició de les tasques i processos per al traspàs a l’EMU dels béns i infraestructures adscrites al servei; i els estudis i actuacions per adaptar l’EMU a l’assumpció dels nous serveis.

En aquest sentit, el comúdelleida ja va presentar al 2018 una proposta per transformar l’EMU en una empresa de serveis municipals (Empresa Municipal de Serveis i Urbanisme – EMSU), que pogués supervisar el compliment de plecs en tots els Serveis Públics externalitzats i emprendre processos de remunicipalització com el que ara es posa en marxa.

Ajuda'ns a difondre
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest