“Simbolitzen un model de ciutat especulatiu, que respon a interessos polítics i financers i no a les necessitats ni a la realitat de Lleida”, ha expressat la regidora del comúdelleida, Laura Bergés, criticant el projecte Torre Lúmina, que planteja la construcció de dues torres residencials de 20 plantes al costat de la Llotja. El grup denuncia que aquest projecte “és un nyap urbanístic fruit de l’herència de sobrecostos, especulació i connivència entre poder polític i financer durant els governs socialistes d’Àngel Ros”.
El comúdelleida denuncia que dues torres de 20 plantes no tenen cap sentit urbanístic ni paisatgístic en aquesta ciutat. “Competiran visualment amb un símbol patrimonial com la Seu Vella i xoquen tant amb els criteris de la nova ordenança de paisatge urbà com amb els criteris del mateix POUM, que fixa unes alçades i un model urbà que no tenen res a veure amb aquests gratacels. Volen imposar un model de paisatge vertical que, per molt que el PSC s’hi esforci, no té res a veure amb Lleida”, ha afirmat la regidora.
El grup municipal considera que aquesta iniciativa només s’entén per la voluntat de donar sortida a una operació fallida que va néixer de l’especulació i dels negocis del PSC amb Catalunya Caixa. El solar es va vendre el 2007 per gairebé 50 milions d’euros, en una operació absolutament fora de mercat vinculada al finançament de la Llotja, i que va contribuir a la fallida de l’entitat financera. Amb el temps s’ha demostrat que aquell negoci no tenia cap sostenibilitat econòmica i va acabar deixant un enorme forat econòmic, que es pretén cobrir amb un edifici que supera tots els paràmetres constructius de la ciutat.
Des del comúdelleida assenyalen que l’Ajuntament hauria d’haver reclamat el solar perquè tornés a ser de propietat pública, ja que hi havia un termini per construir aquestes torres que no es va complir. “Durant anys hem vist maniobres per simular que s’estava avançant en la construcció amb compra-vendes i peticions de llicències o anuncis que mai es materialitzaven, únicament per mantenir els drets sobre el solar per part de les empreses privades i evitar que tornés a mans públiques”.
El grup considera especialment greu que ara es vulgui presentar el projecte com una oportunitat per a la ciutat “quan en realitat representa la continuïtat d’un model urbanístic, i polític, caduc i especulatiu”. El comúdelleida recorda que tota l’operació de la Llotja i els terrenys adjacents ha estat envoltada durant anys de polèmica política, investigacions i denúncies relacionades amb possibles tractes de favor, interessos immobiliaris i financers, i decisions polítiques orientades a rescatar interessos privats. “És impossible pretendre desvincular aquestes torres del passat dels governs del PSC d’Àngel Ros i de la seva relació amb Catalunya Caixa, en una operació que continua deixant dubtes sobre els interessos que hi havia al darrere”, concloïa la regidora.





