Moció per reforçar l’eficiència en la gestió energètica i de l’aigua

Posted on Posted in Ciutat capdavantera, Ciutat per viure, Ciutat valenta and tagged , , , , .
energètica

El grup portarà al proper Ple una moció per impulsar la transició energètica i hídrica del municipi. La proposta vol donar resposta a l’impacte creixent de l’emergència climàtica al territori i a la necessitat d’una planificació pública més ambiciosa.

“Lleida necessita una estratègia integral que situï la transició energètica i la gestió eficient de l’aigua com a prioritats en les polítiques municipals”, defensava la regidora del comúdelleida, Laura Bergés. “Aquesta transició no només és necessària en termes ambientals, sinó que obre oportunitats de desenvolupament econòmic i d’estalvis en costos energètics”, ha afegit.

Davant de la crisi climàtica que afecta de les Terres de Ponent, amb episodis recurrents de sequera, augment de temperatures extremes i pressió sobre els recursos hídrics i energètics, que tenen conseqüències directes sobre l’agricultura, la biodiversitat i la salut, el grup municipal reclama una transformació estructural del model de ciutat per fer-lo més eficient i sostenible.

En primer lloc, el comúdelleida proposa l’elaboració d’una nova Ordenança Municipal d’Ecoeficiència Energètica i Hídrica, que substitueixi la normativa vigent del 2005 que només fa referència a les instal·lacions solars tèrmiques. Aquesta ordenança hauria d’incorporar criteris actualitzats d’estalvi i eficiència energètica, la implantació d’autoconsum individual i compartit, l’obligatorietat de preinstal·lacions fotovoltaiques i sistemes d’emmagatzematge en nous edificis i grans rehabilitacions, així com mesures de reutilització d’aigües grises i pluvials per reduir de manera significativa el consum d’aigua potable.

En segon lloc, es planteja integrar criteris d’autosuficiència energètica en el planejament urbanístic, especialment en nous sectors residencials, industrials i logístics, amb reserves per a infraestructures energètiques compartides, xarxes de calor i fred i la priorització de cobertes i espais antropitzats per al desplegament renovable.

També, es proposa la creació d’un pla municipal de cobertes i espais per a comunitats energètiques, amb un inventari públic de sostres municipals disponibles, la reserva de potència per a projectes ciutadans, mecanismes de cessió d’ús i suport tècnic i administratiu. A més, la moció inclou l’elaboració d’un mapa públic de la capacitat de la xarxa elèctrica municipal, en coordinació amb les empreses distribuïdores, per identificar punts de saturació, zones aptes per a autoconsum compartit i necessitats de reforç de la xarxa.

Finalment, es reclama garantir que tots els projectes renovables que afectin el municipi compleixin els criteris d’informació pública, participació ciutadana i retorn territorial previstos a la normativa catalana de transició energètica. “La transició energètica i hídrica necessita lideratge públic i eines normatives que permetin un territori més preparat per al futur i que situïn Lleida com una ciutat innovadora que aprofiti les oportunitats lligades a la transició ecològica”, concloïa Bergés.

Ajuda'ns a difondre
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest