El grup municipal ha presentat a la Comissió Territorial de l’Horta d’aquest mes de setembre una proposta per garantir que la transició energètica a la ciutat es desenvolupi de manera compatible amb la preservació de l’Horta i amb la protecció de la salut de la ciutadania.
Després de l’aprovació de l’avanç del POUM el passat mes de juliol, el Comú de Lleida considera necessari que el nou planejament urbanístic defineixi de manera clara els sòls destinats a serveis tècnics vinculats al subministrament energètic i estableixi una normativa específica per a la implantació d’instal·lacions de producció i transport d’energia al terme municipal.
El comúdelleida defensa que aquest procés ha de comptar amb la participació de les entitats de l’Horta i dels col·legis professionals, per tal de determinar de manera consensuada quins són els espais més adequats per a la instal·lació de plantes solars i de les línies de transport elèctric i quins són els indrets que cal preservar pel seu valor agrícola, natural, ecològic o patrimonial.
En aquest sentit, el grup aposta també per revisar els criteris urbanístics que determinen la dimensió i la ubicació de les plantes, així com la seva integració amb l’entorn, amb l’objectiu d’evitar impactes en la salut de les persones i minimitzar l’impacte visual i territorial. “La protecció del veïnat de l’Horta s’ha de situar al centre de les decisions sobre el traçat de les línies d’alta i mitja tensió i, alhora, cal garantir mecanismes de participació ciutadana reals que permetin en la tramitació dels projectes energètics i en la seva gestió”, defensava la representant del comúdelleida a la comissió, Marina Pifarré.
“La transició energètica és imprescindible i el POUM ha de ser una oportunitat per compatibilitzar la producció i distribució d’energia amb la protecció de l’Horta i amb la salut de les persones que hi viuen”, ha destacat la regidora del comúdelleida, Laura Bergés.
Per la seva banda, la Marina Pifarré, ha remarcat que “és fonamental preservar el valor agrari i productiu de l’Horta, apostant també per un model energètic que reforci l’autoconsum i la sostenibilitat, però que alhora protegeixi la terra de cultiu i garanteixi la continuïtat de l’activitat agrícola, amb una participació ciutadana en la presa de decisions”.





