Per un bus públic i eficient

Posted on Posted in Ciutat amable, Ciutat per viure, Comú de Lleida, Notícies and tagged , , , .
audiència pública municipalització servei bus

Llisca avall per seguir llegint Enllaç a l’enquesta Document de signatures

 


Sabies què…

L’ajuntament gestionava directament el servei d’autobús fins l’any 2002, en que es va privatitzar. La concessió va anar a parar a Moventis, i inicialment era per a deu anys.

Es va prorrogar al 2012, un altre cop al 2022 i al 2023 s’ha tornat a prorrogar per dos anys més, fins al 2025, mentre no es pren una decisió sobre el proper model de gestió: directa per part de l’ajuntament o amb un nou contracte d’externalització.

Des del comúdelleida vam presentar una moció, aprovada al ple del 25 de març del 2022, per endegar el procés de municipalització.

L’ajuntament va encomanar un estudi d’eficiència i eficàcia dels models de gestió del servei. Un estudi esbiaixat injustificadament en favor de la gestió privada, que no podem assumir. En tot cas, ara cal esperar a elaborar el nou encàrrec del servei de bus per acabar de decidir el model de gestió.

Nosaltres estem convençudes que la la gestió pública directa és la fórmula més eficient!

Volem deixar de ser l’única capital catalana amb el servei d’autobús en mans privades!

Per què volem municipalitzar el servei de bus:

5 raons per a la municipalització

1. Perquè amb la gestió privada no hem assolit els objectius d’ús del transport públic que s’havien fixat

2. Perquè la gestió privada ens ha sortit molt cara

L’empresa cobra de l’ajuntament per Km de recorregut, 3,75€/km fins als 1.437.500km i 4,9€/km per tots els km de més que faci, independentment del nombre de viatges.

De manera que l’empresa no té incentius per augmentar el nombre de passatgers, i l’ajuntament no en té per augmentar el nombre de km de servei!

3. Perquè la gestió directa surt més econòmica

Ens estalviem l’impost de societats i el benefici industrial.

Podem ampliar els km de recorregut (més freqüències, més línies) sense haver de pagar un sobrecost per km.

 

4. Perquè és important tenir el control directe del servei en el marc del canvi en la mobilitat

En un moment en què ha de canviar el model de mobilitat:

  • S’ha de poder anar adaptant el servei sense estar lligats per un contracte
  • El control directe facilita una gestió del servei de bus que guardi coherència amb la resta de polítiques de mobilitat

 

5. Per reduir els índex de contaminació que patim

Lleida és la segona ciutat de Catalunya amb més episodis d’alta contaminació, 38 dies al 2023. I per això és urgent transformar el model de mobilitat a la ciutat, prioritzant els desplaçaments a peu i el transport públic. Un reforç del transport públic que podrem fer en millors condicions (millor preu, més adaptabilitat, més coherència) si l’ajuntament en té el control directe.

 

I mentrestant?

En tot cas, mentre decidim sobre el model de gestió, cal reforçar, ja, el servei de bus:

  • més freqüències, especialment a la línia 7, 6, 20 i 1
  • reforç del servei en les hores punta, especialment en les línies que van als instituts i la Caparrella
  • ampliar l’horari de la línia del polígon per adaptar-la als horaris laborals
  • senyals acústiques i visuals que avisin de les parades, per facilitar l’ús per part de persones invidents i amb problemes auditius
  • ampliar les parades del servei del taxi/bus a demanda a l’Horta
  • adoptar mesures de regulació i ordenació del trànsit que prioritzin la circulació dels busos
  • millorar les parades, amb marquesines, bancs i més informació

 

 

Ajuda'ns a difondre
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest